Ds. Wieger Sikkema.
Druipend van het water, maar intens gelukkig! Kopje onder gegaan aan zijn oude leven. Een leven dat hoe langer hoe meer gekenmerkt werd door eenzaamheid en anders-zijn, uitgesloten worden. Het zag er ooit veelbelovend uit. Schatbewaarder van de koningin. Hoe hoog kan je ster rijzen? Okay, het vroeg een offer. Op die positie is trouw aan de koning het hoogste goed. Daar past geen loyaliteit aan anderen, een vrouw, een gezin bij. En dus gecastreerd, ontmand. Het zal hem ongetwijfeld dubbele reacties hebben opgeleverd. Respect en jaloezie. Spot en vernedering. En het is gaan knagen…
Maar nu staat hij hier. Gedoopt! Een nieuw leven. Vertegenwoordiger van het nieuwe mens-zijn dat er is in het leven, sterven en opstaan van die vreemde rabbi uit Nazareth. Naast hem staat Filippus. Door God op zijn weg gestuurd. Hij heeft verteld over Jezus. Wat de man had gelezen uit de boekrol van Jesaja ging niet over de profeet zelf. Maar over een andere man. Ook geslacht, publiekelijk vernederd, niet begrepen, voor het leven getekend en, misschien wel de grootste identificatie voor deze Ethiopiër, zonder nageslacht. Het ging over Jezus. ‘Begrijp je wat je leest?’ Nee, hoe zou hij dat kunnen. En Filippus vindt een open hart, verwond, buitengesloten, dat zich kan vereenzelvigen met deze man. Een hart dat openstaat voor een boodschap van hoop, aanvaarding en liefde.
Dit is wat hij gezocht heeft. Hierom is hij naar Jeruzalem gereisd. Maar dat is op een teleurstelling uitgelopen. Ook daar uitsluiting. Verminkte mensen, zeker iemand met ‘geplette zaadballen’ zoals het omschreven staat in de wet van Mozes (je krimpt spontaan ineen bij de gedachte, zeker als man), zijn uitgesloten van deelname aan de aanbidding van God. Zelfs de ‘voorhof voor de heidenen’ bleek verboden terrein. Opnieuw was bevestigd dat hij anders is, er niet bij hoort, alleen staat. Je kunt je iets voorstellen bij de teleurstelling en pijn die deze reis hem gebracht moet hebben.
Maar alles is omgedraaid. Hier staat hij, druipend en dolgelukkig. Er is een beter verhaal. Van insluiting en hoop, van perspectief en zinvol leven. Mogelijk gemaakt door Jezus. Hij blijkt volwaardig lid te zijn van God schepping. Hij mag bevrijd leven. Van een drukkende last en van de gevolgen van wat een autoritair regime hem had gemeend aan te moeten doen. Hij mag leven, zinvol leven in het rijk van vrede waarover hij ongetwijfeld gelezen moet hebben in de duur betaalde boekrol. Hij mag erbij horen in een totaal nieuwe gemeenschap van mensen van Jezus.
‘Laat de eunuch niet zeggen: ‘Ik ben maar een dorre boom’’, schrijft Jesaja in wat wij kennen als hoofdstuk 56 van zijn boek. Maar een paar hoofdstukken verder dan wat onze vriend leest als Filippus langs komt. Een eunuch die God kent en respecteert, krijgt iets beters dan zonen en dochters! Wat nou uitsluiting?
‘Kijk water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’ Ontroerende vraag. Aandoenlijk en kwetsbaar. Welkom in het water van de doop. Welkom aan de tafel van deze Jezus. Zijn rijk is er voor onreine Samaritanen, onbesneden heidenen, ontmande eunuchen, gemankeerden, gebrandmerkten, uitgeslotenen, voor jou en mij.
Het evangelie gaat via misschien wel de minst waarschijnlijke persoon voor het eerst naar de uiteinden van de aarde. Hier is een hart geraakt en vernieuwd. Hier heeft werkelijke ontmoeting plaatsgevonden. Hier is meer dan een goede uitleg geweest van het goede nieuws van Jezus. Hier is diepe verbondenheid tot stand gebracht. Vernieuwing van perspectief, vernieuwing van hoop, een nieuw, overvloedig leven. Daar gaat het om!
Een eunuch is ons voorgegaan. Uitgesloten door de wet, aanvaard door genade. Net als mij. Iedereen mag volgen. Van de ‘meest verwachte’ tot de ‘minst waarschijnlijke’. We gaan het meemaken. Als onze kerken en gemeenten plaatsen zijn van insluiting en aanvaarding, van hoop voor ieder mens. Ieder mens.
Hier ben ik veilig, hier ben ik sterk
Hier ben ik heilig, dit is mijn kerk
Dit is mijn haven, hier leg ik aan
Hier kan ik slapen, hier moet ik staan
Hier ligt mijn hart voor jou
Ds Wieger Sikkema is voorganger bij Evangelische gemeente Berea-noord in Apeldoorn. Deze en ook andere bijdragen kun je vinden op zijn blog.