Visie op homoseksualiteit in het licht van de Bijbel

Jojanne van Aalst.

Jojanne van Aalst (1954) is lesbisch én christen. Dit combineert ze zonder problemen, maar toch ging ze in de Bijbel op zoek naar antwoorden: mag het nou wel of niet? Daarover schreef ze een boek. Jojanne van Aalst werkte 28 jaar als bedrijfsjournalist in de gezondheidszorg. Haar werkzame leven heeft ze afgesloten, maar schrijven doet ze nog steeds graag.

Jojanne: “Het kwartje viel bij mij toen ik 24 was en ontdekte dat ik op vrouwen viel. Dat was een opluchting, omdat het antwoord gaf op vragen die ik had. Maar er doemde wel een ander probleem op: ik geloofde ook in God, en wat vond Hij ervan? Op dat moment bezocht ik regelmatig een koffiebar van Youth for Christ en ging te rade bij de leider. Hij was heel duidelijk: God accepteerde wel de zondaar (mij als lesbische vrouw), maar niet de zonde (de homoseksualiteit), waaraan hij nog toevoegde dat homoseksualiteit wel de àllerergste zonde was. Heel even schoot de paniek door me heen, maar al gauw kwam er rust over me. Nee, zo kon het niet zijn. God heeft mij immers zelf geschapen, hoe zou Hij mij dan kunnen afwijzen? Ik was rooms-katholiek en ging ook in gesprek met de kapelaan van mijn parochie. Dat leverde wel wat goodwill op, maar ik moest me vooral aanpassen en niet zeuren. Bovendien was en is het nog steeds zo dat de Rooms-Katholieke Kerk homoseksualiteit afkeurt. Paus Franciscus benadert het onderwerp wel genuanceerder dan zijn voorgangers, maar daarmee verandert er nog niets. Ik liet me uitschrijven en werd lid van een Gereformeerde Gemeente (inmiddels PKN), waar ik me welkom voelde. In de jaren daarna kreeg ik een relatie met een vrouw en werden onze kinderen (in 1992 en 1994) geboren, die vervolgens ook werden gedoopt. Dit had weliswaar wat voeten in aarde en niet ieder individueel gemeentelid was hier blij mee, maar doorslaggevend was dat men een kind de doop niet wilde onthouden.

Veel mensen menen dat homoseksualiteit in de Bijbel wordt afgewezen en halen dan teksten aan als Leviticus 20:13. De afgelopen jaren ben ik op zoek gegaan naar wat er daadwerkelijk in de Bijbel staat over homoseksualiteit en mijn conclusie is: helemaal niets. Genoemde tekst gaat bijvoorbeeld over het gastrecht en heeft niets met homoseksualiteit te maken. Daarnaast las ik ook andere boeken, waarbij ik zowel voor- als tegenstanders raadpleegde. Bovendien leerde ik ook God steeds beter kennen als een God van onvoorwaardelijke liefde (agapè). Mijn boek geeft lezers de ruimte om zelf een keuze te maken. Ik steek mijn mening niet onder stoelen of banken, maar leg anderen niets op. Dat vind ik ook belangrijk in het omgaan met elkaar: respecteer elkaars mening, ook als die niet strookt met de jouwe. Zo ziet in mijn ogen de ideale samenleving eruit: veelkleurig en met respect voor elkaar. Afkomst, huidskleur, nationaliteit, religie, kledingstijl, postuur, geaardheid, genderidentiteit, leeftijd, gehandicapt of anderszins beperkt of afwijkend … het maakt niet uit, omdat we allemaal ménsen zijn en met elkaar het leven leefbaar moeten maken.

Op vrijdag 13 april 2018 is het nieuwe boek 'Kom tot de vader, kom zoals je bent - Visie op homoseksualiteit in het licht van de Bijbel' van Jojanne van Aalst verschenen bij Uitgeverij Boekscout. Dit boek is tot stand gekomen aan de hand van haar eigen ervaringen en research. Met behulp van dit boek hoopt zij dit controversiële onderwerp in de kerken meer bespreekbaar te maken.