In gesprek met Hinke

Miranda Terpstra. Interview met Hinke van Abbema.

Ik ontmoette Hinke op de EO jongeren dag, waar ze zich enthousiast uitte over het platvorm Wijdekerk. We hebben toen elkaars gegevens uitgewisseld om te kijken of we wat voor elkaar kunnen betekenen. En zo kwam het ervan, dat ze meehelpt bij Tafeltijd Rotterdam, met het initiatief OMG010* en zich met het initiatief uitspreekt op de Wijde kerkkaart en ook ‘open’ stond voor een interview. Hinke is voorganger bij de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK), lid van Werkverband Queer Theologen** en betrokken bij de pioniersplek OMG010. Dit is een plek voor zinzoekers en de initiatiefnemers zijn dat zelf ook. Het is een plek waar alle vragen gesteld mogen worden en waar niets voor vanzelfsprekend wordt aangenomen en ze proberen daarbij aan te sluiten bij de praktijk van nu. Vragen die gesteld worden zijn bijvoorbeeld: Waarom bidden we? Wat doen we als we bidden? Waarom lezen we de Bijbel?

Welke mensen vinden een plek bij OMG010 en wat brengt het hen en jou persoonlijk?

Vooral 20-ers en 30-ers vinden soms geen antwoorden en geen plaats voor zichzelf in de kerk. Het is mooi om samen met een kleurrijke groep mensen de glimpen van God te zoeken en te zien hoe ieder een meesterwerk is van God. Deze plek heeft me dichter bij God gebracht. God is groter voor me geworden, hij kleurt buiten de hokjes waar wij hem in hebben gestopt.

Waar komt je betrokkenheid vandaan met LHBT?

In gesprekken met LHBT-ers hoorde ik veel negatieve verhalen met betrekking tot familie en kerk en daarom ben ik persoonlijk gedreven er ook voor hen te zijn. Ik heb zelf een achtergrond in de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, en daarbinnen was geen ruimte voor alles wat niet hetero is. Dit zorgde ervoor dat ik pas heel laat uit de kast ben gekomen als pan. Voor mijn trouw aan mijn man maakt het niets uit dat ik panseksueel*** ben. Daar bestaat best wat vooroordeel over, alsof je niet trouw kunt zijn als je pan bent of bi, omdat je dan iets ‘mist’ in je relatie. Dat is niet zo, ik ben heel gelukkig in mijn relatie. Naast Tafeltijd en het diversiteitontbijt dat ik met Willem Jan Stouthart georganiseerd heb voor OMG, ga ik ook regelmatig naar de Roze Vieringen in Rotterdam en daar hoop ik in 2019 ook een keer voor te gaan.

Wat zou jij andere LHBT- ers willen meegeven?

Dat ik hoop dat ze zoeken naar de schoonheid in zichzelf, die God in hen heeft gelegd, naar God’s plan met hen en dat ze kunnen zien hoe mooi ze zijn, zoals ze zijn. Dat je diversiteit mag vieren en het een onderdeel is van God ’s rijke schepping.

Wat bemoedigt jou op je levensweg?

Ik moet dan denken aan het Bijbelboek Ester in het Oude Testament. Waar Ester naar de koning gaat, ondanks de wet die toelaat dat wanneer je ongevraagd naar de koning gaat, hij je mag vermoorden. Ester is toch gegaan met zoveel overtuiging dat als ze moest sterven ze toch zou gaan. Ikzelf ben ook bereid mijn weg te gaan met God en ergens voor te staan, ook al kan me dat wat kosten. Micha 6:8 zegt dat er aan ons is verteld wat goed is, namelijk om geen onrecht te doen, maar recht. En daarvoor wil ik best mijn kop boven het maaiveld uitsteken.

Hinke van Abbema is voorganger in de NGK en betrokken bij pioniersplek OMG010.

* Pioneersplek OMG010 = plek voor mensen die zoekend zijn naar een zinvol leven en de betekenis van God in hun leven.

** Werkverband Queer Theologen = De Queer Theologen voeren de titel Queer voor hun lesbische, homoseksuele, biseksuele of transgender identiteit. Queer staat voor de kritische omgang met alle hokjes en vakjes van seksualiteit en gender. Kritisch en creatief adresseren queer theologen vragen rond geloof, religie en seksuele diversiteit.

*** Voor panseksuelen bepaalt gender of sekse niet of zij zich tot iemand aangetrokken voelen. In die zin zijn panseksuelen "genderblind". Het concept panseksualiteit verwerpt bovendien bewust de seksebinariteit. Daarin verschilt panseksualiteit van biseksualiteit; terwijl biseksualiteit de aantrekking is tot zowel mannen als vrouwen, negeren panseksuelen die tweedeling en kunnen zij zich ook aangetrokken voelen tot mensen die buiten de binaire opdeling vallen.