top of page

Toen Nashville naar Nederland kwam

Kimberley Laskowski. Vertaling Noor Blokhuis.

Mijn moeder, die de beste kip kon bereiden die je ooit geproefd hebt, leerde mij nooit koken. Ze leerde me een hoop, maar ze kon een kind dat vragend om haar heen hing gewoon niet verdragen in de keuken terwijl ze met haar koekenpannen in de weer was en perfecte kannen ijsthee maakte.

Mijn moeder leerde me wel om mooie outfits samen te stellen, door shirts en rokjes zo te mixen en matchen dat niemand door had dat ik steeds dezelfde dingen droeg. Ze leerde me om mezelf op te maken, met lange donkere wimpers zodat mijn ogen niet naakt leken en met lijntjes en kleuren op mijn bijna onzichtbare roze lippen. Ze leerde me om mijn haar te krullen, om de juiste plukjes uit te kiezen en langzaam om het metaal te rollen, tot zo dicht bij mijn schedel dat ik het nog net kon uithouden. Ze deed haar best om mij ‘de goeie manier’ te leren om een meisje te zijn, een vrouw te zijn. Toen ik naar de universiteit ging wilde ze dat ik alleen over secretarieel werken leerde. Toen ik ervoor koos om te leren over wereldreligies, zei ze dat school me verpest had. En later, veel later, toen ik uit de kast kwam als lesbiënne, probeerde ze mij er met al haar afwijzende en bange geloof van te overtuigen dat ik Gods liefde niet waard was - het was beter als de gruwel die ik was dood was dan lesbisch.

We spoelen even door naar kort geleden, toen ik op een ochtend in mijn Nederlandse badkamer stond en toen de tranen in mijn ogen brandden terwijl ik met mijn handen de juiste plukjes uitkoos en lijntjes op mijn lippen maakte met de perfecte kleur roze. De oude pijn en het verlangen naar mijn moeder die nooit van me zou houden, kwam plotseling opzetten.

Als een lesbische christen, die met veel plezier de Verenigde Staten verliet met haar vrouw vanwege het politieke en religieuze anti-LGBT klimaat (onder andere), keek ik met een gepijnigd maar bemoedigd hart toe toen een handjevol Nederlandse protestantse predikanten de giftige taal van de Nashville verklaring hier in Holland opboerden.

In een notendop is deze verklaring, zowel hier als in de VS, een gevaarlijke verklaring gebaseerd op theologische onwetendheid, die door een handjevol religieuze leiders wordt geïntroduceerd. De verklaring doet onjuiste claims die de heilige waarde en de mensenrechten van LGBT+ kinderen van God verwerpen. Ik had echt gedacht, in mijn wittebroodsweken in Nederland, dat we deze onwetendheid en haat allang achter ons hadden gelaten.

Deze oprisping van homofobie die zich voordoet als ‘christendom’, in een land dat toch voor een groot deel seculier is, heeft me diep teleurgesteld. Maar het goede nieuws is hoe bemoedigend het was om stadsbesturen, bedrijven in iedere stad en individuen door het hele land de verklaring te zien ontmaskeren: het is simpele, achterhaalde hypocrisie.

Ik ben vooral heel dankbaar dat het woord geradicaliseerd werd gebruikt voor ‘christelijke’ groepen. In de VS wordt dat bijna nooit gebruikt voor christenen, en gaat het bijna altijd over onze angst voor moslim broeders en zusters.

Ik ben gek op mijn leven in Leiden en sinds ik hierheen ben gekomen voel ik me meer thuis in mijn lijf dan ik in mijn bijna 50 jaar in de VS ooit gedaan heb. Hier voel ik me voortdurend gelukkiger en veiliger dan in de valse belofte van de Amerikaanse Droom. Mijn vrouw en ik zijn veel vrijer om echt onszelf te zijn, zonder angst of verontschuldigingen. En nu ben ik enorm dankbaar om te leren over Wijdekerk en het werk van christenen die LGBT+ rechten ondersteunen in ons nieuwe thuisland. Ik moet nog zóveel leren (om Nederlands te spreken, bijvoorbeeld), want wij willen allebei Leiden nog heel lang ons thuis noemen!

In de laatste 1,5 jaar heb ik een kleine Engelstalige gemeente mogen leiden, die divers en prachtig is en die aan het groeien is in het kiezen van een richting in wie we als gemeente zijn. "Sojourners’ Fellowship" is een kleine verzameling van mensen met verschillende spirituele achtergronden, die samenkomen om even stil te staan en de grote vragen van het leven te verkennen door middel van overdenkingen en dialoog.

Dit is het kader van onze gemeente, gebaseerd op de acht punten van progressief christendom (8 Points of Progressive Christianity):

Wij, als een gemeenschap:


1. geloven in de Heilige Eenheid van al het leven;


2. belijden dat de lessen van veel religies en seculiere tradities, zoals (maar niet uitsluitend) die van Jezus, manieren aanbieden om die Heilige Eenheid van het leven te ervaren, en dat we uit verschillende bronnen van wijsheid kunnen putten in onze spirituele reis;


3. streven naar een gemeenschap die ALLE mensen verwelkomt, inclusief onder andere: - gelovigen, agnosten en sceptici, - mensen van alle seksuele oriëntaties en genderidentiteiten,

- mensen van alle culturen, nationaliteiten en religieuze achtergronden, - mensen uit alle lagen van de samenleving, met of zonder beperking, ziek of gezond;


4. weten dat ons geloof gereflecteerd wordt in hoe we met anderen omgaan;


5. vinden genade in onze zoektocht naar waarheid en geloven dat vragen meer waard is dan absoluut zeker weten;

6. hopen op vrede en gerechtigheid voor iedereen;


7. hopen de integriteit van de Aarde te beschermen en herstellen;


8. kiezen voor een pad van levenslang leren, compassie en liefde.


Iedereen die in vrede komt is welkom.

In het kader hiervan, en geïnspireerd door de Denver Statement die is geschreven door dominee Nadia Bolz-Weber, heb ik een antwoord geschreven op de Nashville verklaring, dat ik wil delen met mijn Nederlandse naasten. Als je tijd en zin hebt, lees dan verder en deel alsjeblieft je gedachten in de reacties hieronder, nadat je er even over hebt nagedacht. Het is geen korte tekst, dus misschien kun je er een kopje thee en een koekje bij pakken en je even gemakkelijk maken voor de lange zit

 

Verklaring van een Sojourner


Vooraf

Mensen die van Jezus houden, begrijpen dat we in een prachtige, uitdagende en paradigma verschuivende tijd leven. De mensheid is midden in een opwindende reis om te ontdekken wat het betekent om mens te zijn. Mensen over de hele wereld zetten zich in om het denken los te laten dat gebaseerd is op religiositeit en bedoeld is om te controleren in plaats van lief te hebben. Meer en meer mensen, ongeacht hun religieuze achtergrond, worden geraakt door de diversiteit van Gods mooie en gebroken schepping.

Helaas zijn er nog altijd veel mensen die de goddelijke vlammetjes die je overal in de schepping tegenkomt opzij schuiven en die hun religie gebruiken om mensen in te delen in hokjes volgens etniciteit, nationaliteit, gezondheid, genderidentiteit en seksualiteit. Het is tegenwoordig normaal onder theologisch ongeïnformeerde christenen om de Bijbel als een een wapen te gebruiken, met name door een verzameling van teksten die duizenden jaren geleden door mensen zijn geschreven te verafgoden. Zij zijn ervan overtuigd dat alleen zij de enige waarheid van Gods bedoeling en Gods wensen begrijpen.

Deze hardnekkige vorm van het verkeerd gebruiken en opleggen van de Bijbel is altijd een grote uitdaging voor het christenen geweest. Van het goedpraten van slavernij, tot het onderdrukken van vrouwen, segregatie, xenofobie en nationalisme - de kerk heeft vaak de radicale boodschap van liefde en genade uit het oog verloren. Als de kerk echt naar het voorbeeld van Jezus wil handelen, moet zij de dappere en profetische boodschap verspreiden van de liefde van God waarvan niets, maar dan ook niets ons mensen kan scheiden.

Artikel 1 - Wij belijden dat de mensheid is gemaakt uit liefde, en met liefde als doel. - Wij verwerpen dat het geschenk van de liefde en het huwelijk alleen bedoeld is voor mensen die identificeren als heteroseksueel, cisgender en met de bedoeling om voort te planten.

Artikel 2

- Wij belijden dat mensen als seksuele wezens van oneindige variëteit zijn gemaakt. - Wij ontkennen dat de enige seksuele expressie die van voor de wet en de kerk getrouwde cisgender heteroseksuele koppels is.

Artikel 3 - Wij belijden dat alle mensen zijn gemaakt naar het beeld van God - en dat God van alle genders en genderloos tegelijk is. - Wij ontkennen dat mensenlichamen, harten en gedachten door welke religie dan ook beperkt worden om het heilige mysterie van het Goddelijke te begrijpen.

Artikel 4 - Wij belijden dat de diversiteit van gender en seksuele expressie een weerspiegeling is van de goddelijke creatieve diversiteit van de hele schepping. - Wij ontkennen dat die diversiteit op welke manier dan ook een resultaat is van religieuze overtuiging of van goddeloosheid.

Artikel 5

- Wij belijden dat mensen hun begrip van wat het betekent om goed en heilig te zijn alsmaar blijven ontwikkelen. - Wij ontkennen dat gender zonder meer gelinkt is aan biologie.

Artikel 6 - Wij belijden dat alle mensen, ongeacht hun biologische geboorte en ontwikkeling beelddragers van het goddelijke zijn. - Wij ontkennen dat variaties in lichamen iemand zou moeten tegenhouden om wel te varen in geloof, liefde en de samenleving.

Artikel 7 - Wij belijden dat compassie, liefde en bevrijding de kern van Gods heilige bedoeling met de schepping zijn en dat dit is geopenbaard in zowel christelijke geschriften ALS in de teksten van de tradities van andere wereldreligies. - Wij ontkennen dat welke traditie dan ook voor eens en voor altijd heeft begrepen wat het betekent als mensen liefdevolle relaties aangaan.

Artikel 8 - Wij belijden dat mensen die zich voelen aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht volle levens mogen leiden, die God eren en het bewijs zijn van hun geloof in Jezus.

- Wij ontkennen dat aantrekkingskracht tot mensen van hetzelfde geslacht op welke manier dan ook voor verwijdering kan zorgen tussen een persoon en de liefde van God of de hoop van het Evangelie.

Artikel 9 - Wij belijden dat zonde een drievoudige verwijdering van zelf, anderen en God is, die de schoonheid van de schepping verstoort. - Wij ontkennen dat zonde voorkomen kan worden door gehoorzaam te zijn aan een specifieke leer of lange lijst van regels voor kuisheid.

Artikel 10

- Wij belijden dat de kerk in zonde leeft wanneer LHBT+ers wordt verteld dat zij moeten ontkennen hoe God ze gemaakt heeft, wanneer zij uit families worden verbannen, geëxcommuniceerd uit de geloofsgemeenschap of basale mensenrechten en burgerrechten worden onthouden.

- Wij ontkennen dat het een zonde is om liefdevolle bondgenoten van homo’s, lesbiënnes, biseksuelen of transgenders te zijn.

Artikel 11 - Wij belijden dat het onze menselijke plicht is om in de naam van de liefde altijd en overal aan de kant van gerechtigheid te staan. - Wij ontkennen de valse tegenstelling tussen LHBT+er en christen zijn.

Artikel 12 - Wij belijden dat de onvoorwaardelijke liefde van het Goddelijke de kracht heeft om zelfhaat (door velen in de kerk en de maatschappij aangeleerd) te transformeren in echte en blijvende zelfacceptatie en heelheid. - Wij ontkennen dat aantrekking tot hetzelfde geslacht een zonde of ziekte is die vergeven of genezen moet worden.

Artikel 13 - Wij belijden dat Genade mensen met vooroordelen uitnodigt om zich te ontwikkelen en te erkennen dat het menselijke verstand beperkt is. - Wij ontkennen uitspraken van iedere persoon, kerk, denominatie of religie die claimt de enige en absolute waarheid over het Goddelijke in pacht te hebben.

Artikel 14 - Wij belijden dat het universum onderweg is naar gerechtigheid en dat we geroepen worden om samen met het Goddelijke aan die beweging te werken.

- Wij ontkennen en verwerpen pogingen om God menselijk te maken.

 

Kimberly Knight-Laskowski is de leider van een kleine, creatieve en compassievolle gemeente in Leiden: de Sojouners’ Fellowship. Zij komen de eerste en derde zondag van de maand bij elkaar bij Vrijplaats in Leiden (www.vrijplaatsleiden.nl). Kimberly is opgegroeid in het zuiden van de Verenigde Staten. Zij haalde haar Master Godgeleerdheid (M.Div.) aan de Candler School of Theology, Emory University; ze is afgestudeerd in religiewetenschappen met een focus op Oosterse religie. In 2017 zijn Kimberly en haar vrouw Betsy naar Nederland verhuisd.

Recente blogposts

Alles weergeven
Vind je een reactie ongepast?
Meld het!
Vind je een reactie ongepast?
 
Meld het!
samen zijn wijdekerk
bottom of page