Graceland Festival wil samen leren om inclusief te zijn

Mart van de Kamp interviewt Rikko Voorberg.

Het Graceland Festival heeft samenwerking gezocht met Wijdekerk als partner voor de editie van 2024 (15-18 augustus in Zeewolde). Ik sprak hierover met Rikko Voorberg, artistiek leider van het Graceland Festival.

Rikko, hoe zou jij de identiteit van het Graceland Festival omschrijven?

Graceland Festival is een christelijk geïnspireerd kunst- en cultuurfestival. Het is ontregelend, verrassend, vernieuwend, schurend en verfrissend. Graceland Festival biedt geen definitieve antwoorden, maar biedt en creëert ruimte voor ieders eigen zoektocht, ook voor verschillen. Graceland Festival wil daarin ook kwetsbaar zijn – wij hebben de wijsheid niet in pacht, maar we willen sámen leren en creëren.

Voor wie is het Graceland Festival?

Voor iedereen die erbij wil zijn! Volwassenen, jongeren, ouderen, met/zonder partner. Ook voor een diversiteit aan gezinnen: eenouder, tweeouder, man-vrouw, regenboog. Voor iedereen is er een plaats op de camping, in de tent, op het terras, aan de afsluitende maaltijd op zondag. Dus met nadruk ook: voor lhbtqia+-personen, voor de regenbooggemeenschap.

Wat wil Graceland Festival aan hen bieden?

Graceland Festival biedt onmiddellijk thuisgevoel. Ook waar dat soms ontbreekt of knelt in bestaande religieuze structuren. We willen een veilige plek bieden om zelf te ontdekken. Ook jezélf er te ontdekken. Op jouw eigen voorwaarden. We begrijpen het als mensen een gevoel van aversie hebben gekregen tegen religieuze instituten. Bijvoorbeeld vanwege slechte ervaringen. Tegen jou zeggen wij: “Je hebt gelijk, het was en is niet altijd voor iedereen een pretje in kerken – en dat is een understatement.” Zelf werken we er ook nog steeds aan om het beter te doen.

Waarom is Wijdekerk gezocht als partner voor Graceland Festival?

Dit partnerschap sluit aan op ervaringen van de afgelopen jaren, waaruit blijkt dat de queer community zich thuis voelt op Graceland Festival. Graceland Festival heeft hierover niet de wijsheid in pacht, maar heeft input nodig om samen te leren hoe Graceland Festival een open plek kan zijn voor en met lhbtqia+-personen en bij hen betrokkenen. Als het gaat over herkenbaarheid in programmering, in vormgeving, in sfeer en beleving. Daarvoor hebben we ook input van Wijdekerk nodig. We zijn daarom blij met Wijdekerk als partner!

Hoe blijkt het concreet dat het Graceland Festival lhbtqia+-friendly is?

Afgelopen jaren was dit vooral terug te zien in programmering, bijvoorbeeld met Nadia Bolz-Weber, Boys Won’t Be Boys, andere acts en sprekers. Dit jaar bijvoorbeeld met Flamy Grant, een prijswinnende, christelijke drag queen uit de VS. Ze is bekend van haar CD-debuut ‘Bible Belt Baby’ in 2022 dat bovenaan stond in christelijke hitlijsten. Dit soort programmering levert altijd veel goede gesprekken op tijdens Graceland Festival – dát is waar we het voor doen. En als dat gepaard gaat met wat rumoer in christelijke media, dan moet dat maar zo zijn.

Gaat het daarbij alleen om acts en artiesten?

Nee, die zijn zeker belangrijk, maar het gaat er ons ook om dat we ons er samen in oefenen hoe we op een goede manier met elkaar omgaan. Ook met onze onderlinge verschillen. Daar krijgen we ook steeds veel positieve feedback op van onze bezoekers. Gelukkig!

Het zit ‘em dus niet alleen in spraakmakende acts, maar ook in wat sprekers, artiesten en bezoekers meenemen aan eigen bagage. Door zoiets als de Pride Picknick, een standaard onderdeel op de festivalzaterdag. Zoiets als een dating event, dat rekent met seksuele en genderdiversiteit. Last but not least de laatste maaltijd op de festivalzondag, als hoogtepunt met een gezamenlijke viering. Daardoor ontstaat er, mag ik wel zeggen, een voor Nederland uniek festival.

Heb je nog één reden om naar Graceland Festival te gaan komen, die je nog niet noemde?

Graceland Festival is voor heel veel mensen ook een fantastische manier om uitgerust en geïnspireerd aan een nieuw seizoen te beginnen. En we hebben tegenwoordig ook door het hele jaar heen kleinschaliger evenementen. Bekijk daarvoor de Graceland Kalender, ook te vinden op www.gracelandfestival.nl.

Graceland Festival is dit jaar van 15 t/m 18 augustus in Zeewolde. Bekijk het programma op www.gracelandfestival.nl en koop er je ticket, voor het hele festival of bijvoorbeeld een dagticket. Welkom!