Ik zal altijd van je houden!

Miranda Terpstra. Interview met Geja van Reenen.

Waarom moest dit boek er komen?

Ik had zelf in mijn proces behoefte aan lectuur voor ouders, maar ik kon helemaal niets vinden. Als ouder zoek je erkenning en herkenning. De doelgroep van mijn boek is tweeledig; uiteraard voor ouders van LHBT+, maar ook voor de omgeving. Gemeenteleden, kerkleiders pastoraalwerkers en omstanders krijgen een inkijkje in een gezin waar iemand uit de kast komt. Waarom is dit goed? Omdat heel veel mensen er geen raad mee weten. Wat kunnen ze doen en zeggen tegen zo’n gezin. Het is vaak een reden waarom mensen je uit de weg gaan en dat doet juist pijn. Er staan do’s en don’t s in mijn boek. Ik hoop dat zo medechristenen tools vinden om met deze ouders en gezinnen te blijven optrekken.

Hoe is het ontstaan?

Ik kwam in een burn-out terecht door de reacties van de omgeving op de coming out van onze zoon. Het negeren en het oordelen maakte mij letterlijk ziek. Uitspraken die mij kwetsten waren bijvoorbeeld: Dat het een gruwel is in Gods ogen, dat mijn zoon niet in de hemel kan komen, dat het duivels is, het is pure hoogmoed als homo’s denken dat ze een relatie mogen hebben of met het opgeheven vingertje:’ God is een rechtvaardig God’

Het feit dat er beleid gemaakt moest worden in onze kerk was ook zwaar. Waar het voor ons over ons kind gaat, spreekt de kerk erover als een onderwerp. Iedereen weet ervan. Je hebt het gevoel dat de ogen in je rug branden Het was een storm. Er waren gelukkig ook heel veel mensen die naast ons stonden en wij zijn uiteindelijk dankbaar dat we zijn gebleven. Zo zijn we weer aan het bouwen en dat geldt ook voor onze jongens. Ik heb heel veel respect voor onze zoon en zijn vriend, dat ze hierin de moeilijke weg hebben gekozen. Het was makkelijker geweest om de kerk te verlaten. Ik denk dat zij het beeld van homo’s hiermee ten goede kunnen veranderen binnen de kerk.

Ik ben begonnen met het maken van schilderijen om me te uiten. Het was helend, ook om er later gedichten bij te maken. Verschillende hiervan zijn geplaatst op de website van Wijdekerk. Toen merkte ik, dat ik mensen kon bemoedigen. Later is er ook tekst bijgekomen om het verhaal te vertellen. Het is mooi dat een negatieve ervaring omgezet is in iets positiefs. Zo kan het bijdragen aan wat moois voor een ander. Ik heb dit boek in mijn beleving samen met God gemaakt.

Hoe vind je zoon het dat je dit boek hebt geschreven?

Hij heeft het als eerste gelezen en voordat ik er mee naar een uitgever ging heb ik zijn mening gevraagd. Er staat dan ook niets in waar hij niet achter staat of zich onprettig bij voelt. Dat vond en vind ik heel belangrijk. Hij vindt dit boek mijn ding en mijn proces, maar ik denk wel dat hij er stiekem trots op is.

Wat hoop jij dat het boekje brengt?

Ik hoop dat het andere ouders zal bemoedigen. Er zitten vast ook ouders in de kast die er misschien niet voor uit durven komen. Dat zij ook iets hebben, waarin ze erkenning en herkenning mogen vinden. Daarnaast hoop ik dat het een eye-opener mag zijn voor de omgeving.

Wat wil je het liefste kwijt aan de lezers?

Ik hoop dat mensen gaan beseffen dat er verschillende visies mogen zijn. Dat die visie’s naast elkaar kunnen staan. Het is niet nodig om tegenover elkaar te staan. Ik heb nauw contact met een ouder waarvan haar kind ook LHBT+ is en die denkt dat het tegen Gods wil ingaat. Toch kunnen wij één zijn met elkaar en elkaar zien als zusters in Christus. We kunnen naar elkaar luisteren en respecteren elkaar. We houden de visie bij onszelf en leggen die niet op aan de ander.

Als laatste wat is voor jou het belangrijkste / dierbaarste stukje van je boek:

Wat voor mij bijzonder is, de titel: “Ik zal altijd van je houden!” Dit was in eerste instantie de liefde van mij naar mijn zoon toe. Ik wilde dat hij wist dat ik altijd van hem zal houden. Verder zegt de titel veel over mijn proces met God. God werd steeds zichtbaarder in mijn proces. In het begin had ik veel vragen aan God. Maar daar is een enorme Liefde als antwoord op gekomen. Gods liefde is er voor iedereen en we mogen zijn wie we zijn. De titel heeft daardoor voor mij een dubbele lading als God zal zeggen tegen ieder mens: Ik zal altijd van je houden!

Ik mocht als bekende van Geja het script lezen, het raakt, het is gemakkelijk leesbaar en is openhartig. Ga het lezen mensen!

Het boek “Ik zal altijd van je houden!” is verkrijgbaar in de (christelijke) boekhandel en is onder andere te bestellen in de webshop van Buijten & Schipperheijn. Je kunt het ook bestellen via de link op onze boekenpagina.

Kijk ook eens op de website van het boek www.ikzalaltijdvanjehouden.nl of de facebook pagina.

Commenting has been turned off.