Just say gay

Mike van Ballegooijen.

“Same-Sex Kiss Restored Into Pixar Movie Following Backlash”

Deze nieuwskop staarde me aan terwijl ik vorige week door mijn Twitter tijdlijn heen scrolde. De kop trok mijn aandacht niet alleen door het same-sex kiss gedeelte, maar vooral ook door het noemen van Pixar. Ik ben zelf namelijk fan van alles van Disney, en daarmee ook van Marvel, Star Wars en Pixar. Daardoor was ik erg benieuwd wat hier speelde. Bij nadere inspectie bleek het te gaan om een zoen tussen twee vrouwelijke personages in de animatiefilm Lightyear van Pixar. Disney had blijkbaar ervoor gekozen om deze zoen uit de film te halen, maar er was iets gebeurd waardoor deze scene toch terug in de film was gekomen. In mijn zoektocht ben ik hier achter gekomen en ik hoop dat ik dit duidelijk kan uitleggen.

De reden waarom er zoveel ophef is gekomen rondom Disney heeft te maken met wat er op dit moment in Florida gebeurt. Eén van de senatoren, een erg behoudende en conservatieve man, heeft een voorstel gedaan voor de zogenaamde “Don’t say Gay” wet. Deze wet zou ervoor moeten zorgen dat jonge kinderen niets te horen krijgen over seksualiteit en gender op school, maar ook niet in de media. Schijnbaar is dit bedoeld om kinderen te beschermen en ervoor te zorgen dat ze geen LHBT+’er “worden”. Er was uitgelekt dat Disney de campagne van deze senator had gefinancierd, maar zich niet had uitgesproken over deze wetgeving. Komt het dan nog wel goed met Disney?

Ik merk dat ik veel herken in de reden voor het invoeren van deze wet. Het was voor mijn gevoel één van de redenen waarom er op mijn middelbare school, maar ook in veel kerken, niet gesproken wordt over seksualiteit en gender. Natuurlijk allereerst omdat het hier om persoonlijke zaken gaat waarover niet meteen een algemeen standpunt kan worden ingenomen. Maar daarnaast ook omdat het vooroordeel bestaat dat LHBT+ zijn of twijfels

over gender en identiteit een ‘trend’ van de afgelopen jaren is. Volgens die denklijn is het natuurlijk logisch om informatie hierover achter te houden. Er wordt dan altijd gerefereerd naar vroeger, dat er toen minder mensen LHBT+ waren. Maar wat dan altijd vergeten wordt, is dat het tegenwoordig veel makkelijker is om uit de kast te komen.

Ik vind het zelf in ieder geval een goede ontwikkeling dat er al op jonge leeftijd ruimte is om over onderwerpen als seksualiteit en gender te spreken. Het doorbreekt vooral het taboe wat er vaak nog op ligt. Maar ik geloof ook dat het er op de lange termijn voor zal zorgen dat er meer acceptatie komt. Ik hoop vooral dat door het bespreekbaar maken heel veel leed bij LHBT+ jongeren wordt voorkomen. Gelukkig is hier tegenwoordig veel meer ruimte voor, zowel op scholen in de vorm van GSA’s, maar ook steeds meer in de kerken. Openheid en

gesprek zijn zo belangrijk om van elkaar te leren, en er valt nog genoeg te doen. Maar Ik heb het vertrouwen dat steeds meer kerken hiervoor open zullen staan.

Nog even terug naar Disney. Inmiddels hebben medewerkers van Pixar, Marvel en Disney ervoor kunnen zorgen dat de directeur van Disney zich heeft kunnen uitspreken tegen deze wetgeving. Of er meer dan dat is gebeurd, dat weet ik niet. Wel heeft Disney aangegeven dat ze ondanks deze wetgeving nog steeds personages met diverse achtergronden, identiteit en seksuele voorkeuren blijven gebruiken. Het is in ieder geval iets, maar het blijkt wel weer dat een standpunt innemen tegen onrecht altijd loont. Ik kan voorlopig in ieder geval met een gerust hart blijven genieten van Disney, zoals ik de afgelopen jaren al heb gedaan.